صحــــتك
24 نوفمبر 2018

لا أتحمل تغيير خططي

أنا مبحبش حد يخرب روتيني، بمعنى إني لو قلت هعمل حاجة بترتيب معين في وقت معين، وفيه حاجة حصلت خلت الترتيب ده يبوظ بتضايق جدا، وممكن أعيط وببقي عايزة أكسر حاجة قدامى، وقيس الكلام ده على كل التفاصيل الصغيرة جدا جدا.. زي إن حد ياخد حاجة بتاعتي مثلا، مع إني يا دكتور بكره الروتين جداً، وببقي عايزة أعمل حاجة جديدة كل يوم، بس محدش يخلّ بالترتيب بتاعي. ده إيه؟ وإزاي أقدر أتغلب عليه؟
لا أتحمل تغيير خططي
عزيزتي أمنية
وصلتني استشارتك ونمتن لك على ثقتك بنا ونرجو أن نكون عند حسن ظنك.

ما تصفينه يدخل تحت سمات الشخصية الوسواسية، ومنها الإغراق في التنظيم والجدولة ووضع الخطط، وجمود الشخص تجاه جدول أعماله ومخططاته، وسمات كمالية بوضع معايير عالية وجامدة للرضى والضيق والحرج بسبب عدم تحقيقها، ووضع معايير خلقية ومهنية بعيدة المنال وجامدة وعدم الرضى سوى بتحقيقها، وضعف القدرة على تفويض الغير للقيام بجزء من أعمالهم، وإن حدث فلا بد أن يلتزم الآخر بمعاييرهم، وغالباً ما يكون نتاج ذلك نوبات الغضب والشعور بالاغتراب وعدم التقدير أو القلق والاكتئاب.



عزيزتي الفاضلة، هذا النمط قد يكون منحة أو محنة، بحسب تعاملك معه، فذوو الشخصية الوسواسية هم متخصصون مميزون في الجودة والمراقبة، وهم أخلاقيون بالدرجة الأولى، وعلى الجانب الآخر يحتاجون إلى ممارسة تقنيات الاسترخاء واليقظة والتأمل، وتحدي هذا النمط لضبطه في المستوى الفعّال وغير المعطِّل، ووضع أوقات وفترات ترفيه واسترخاء عبثية لا يدخل فيها الترتيب والضبط، والعمل على احتمال التوتر والضغط.



أول طريق الحل هو الاستبصار والوعي، وبالطبع لا يكفي التشاور الكتابي لتشخيص أو استبعاد اضطراب ما، ولذا فلا بد من الاستعانة بمتخصص سلوكي معرفي لمساعدتك، ورجائي لك بالعافية والسلام.
آخر تعديل بتاريخ
24 نوفمبر 2018

قصص مصورة

Consultation form header image

هل تحتاج لاستشارة الطبيب

أرسل استشارتك الآن

 

  • ابحث على موقعنا عن إجابة لسؤالك، منعا للتكرار.
  • اكتب بريدك الإلكتروني الصحيح (الإجابة ستصلك عليه).
  • استوفِ المعلومات الشخصية والصحية المتعلقة بالحالة المرضية محل الاستشارة.
  • لن يتم إظهار اسمك عند نشر السؤال.

 

Age gender wrapper
Age Wrapper
الجنس
Country Wrapper

هذا الموقع محمي بواسطة reCaptcha وتنطبق عليه سياسة غوغل في الخصوصية و شروط الخدمة

This site is protected by reCAPTCHA and the GooglePrivacy Policy and Terms of Service apply.