صحــــتك
23 أغسطس 2018

أعاني من الرعب عند أي مواجهة

أعاني من الخوف الشديد من الناس، لدرجة أنه إذا زعقت مع أي شخص حتى ولو كان أصغر مني ترتعش أعضائي، ويكاد قلبي ينخلع، وزيادة مرعبة فى إفراز الأدرينالين، ولا أستطيع تحريك لساني حتى بالكلام، وتنشل يداي ورجلاي بالإضافة إلى العديد من الأفكار السلبية، وزيادة الوساوس القهرية.. فما الحل؟ أرجو منكم إرسال الإجابة لي على الإيميل وجزاكم الله خيراً.
أعاني من الرعب عند أي مواجهة
الأخ الكريم أحمد سعد؛
أهلاً ومرحباً بك، ونشكرك على ثقتك في موقع صحتك؛
تفتكر مين اللي بيرتجف ويترعش أمام أي حد حتى لو اصغر منه.. هل هو أحمد الكبير اللي عنده 27 سنة؟ ولا أحمد الطفل الصغير اللي ممكن يكون اتعرض لأذى من المحيطين؟ أحمد الطفل الصغير اللي اتأذى وهو صغير واللي غالبا اتعرض لحاجات كانت صعبة جدا عليه - مش مهم هي إيه - بس المهم ان ده حصل واتعرض لحاجات كانت أصعب من قدرته على الاحتمال فكان بيبقى مرعوب.


الطفل المرعوب ده مازال عايش جواك، ورغم انك كبرت وطورت أدواتك ومهاراتك، إلا انه قاعد جواك ساكت لكنه منتظر أي إشارة تنبيه لانه ممكن يتعرض للخطر ثاني زي ما كان بيتعرض وهو صغير.

اللي بيرتجف مش أحمد الكبير ده أحمد الطفل الصغير، وهو دلوقت محتاج منك تطمنه، محتاج تتواصل معاه وتقوله ماتخافش، أنت جوايا وأنا مسؤول عن حمايتك.


ورغم بساطة الكلام اللي أنا بقوله إلا انه محتاج يتعمل في وجود معالج نفسي، وعلشان كده بطلب منك انك ما تستسلمش لوجعك وألمك، وأنك تدور وبسرعة على معالج شاطر يعرف يساعدك.. تحرك الآن وطمني عليك.
آخر تعديل بتاريخ
23 أغسطس 2018

قصص مصورة

Consultation form header image

هل تحتاج لاستشارة الطبيب

أرسل استشارتك الآن

 

  • ابحث على موقعنا عن إجابة لسؤالك، منعا للتكرار.
  • اكتب بريدك الإلكتروني الصحيح (الإجابة ستصلك عليه).
  • استوفِ المعلومات الشخصية والصحية المتعلقة بالحالة المرضية محل الاستشارة.
  • لن يتم إظهار اسمك عند نشر السؤال.

 

Age gender wrapper
Age Wrapper
الجنس
Country Wrapper

هذا الموقع محمي بواسطة reCaptcha وتنطبق عليه سياسة غوغل في الخصوصية و شروط الخدمة

This site is protected by reCAPTCHA and the GooglePrivacy Policy and Terms of Service apply.