صحــــتك
25 أغسطس 2021

خراج في البطن والحل جراحي

أنا تعبانة جداً ورحت لدكتورة وعملت كل التحاليل والفحوصات، وعملت حتى أشعه الرنين المغناطيسي، والدكتورة قالت خراج، وأخذت دواء وحقن في الوريد، بس للأسف مفيش نتيجة، وقالت لازم اتحجز في المستشفى وبعدين هنقرر، نعمل عمليه أم لا، أعمل إيه والأدوية تعبتلي فم المعدة وبقالي تقريباً شهر على الوضع ده، وأنا أصلا والده 3 مرات طبيعي، والدكتورة بتقول العملية فتح بطن حتى مش منظار، أعمل إيه بالله عليكم.. إيه الحل، لأن الألم فظيع.. وشكرا جزيلا لحضرتكم.
خراج في البطن والحل جراحي
ألف مليون سلامة على حضرتك يا أستاذة، والحقيقة إن ألم الخراج مش بيكون سهل، لكن إن شاء ربنا يتم شفاؤك على خير، ويا رب تقومي بالسلامة قريباً.

في حاجة مهمة جداً لازم نتفق عليها، وهي إن الخراج يعني وجود خلايا ميتة وصديد، ولا بد إننا نتخلص من مكونات الخراج من أجل إن الجسم يتعافى بشكل كامل، والتخلص من الصديد لازم يحصل بغض النظر عن المكان المتواجد فيه الصديد، وعن الطريقة اللي هنتعامل بيها لكن التفريغ هو العلاج.

كل ما كان الخراج قريب من الجلد كل ما كان إمكانية التعامل معه أسهل وأيسر، ولكن في حالة وجود خراج في البطن فغالباً ما يكون التعامل معه أصعب.

في بعض الطرق عند وجود خراج في البطن يتم تفريغ محتوى الخراج عن طريق بعض الأساليب الحديثة بمساعدة الموجات فوق الصوتية أو بمساعدة الأشعة المقطعية، ويتم تركيب أنبوب من خلاله تخرج مكونات الخراج خارج الجسم، وغالبا ما يتعامل مع مثل تلك الحالات أطباء متخصصون في الأشعة التداخلية.

في بعض الأحيان يكون الخراج كبيرا في الحجم أو يكون مزمنا أو توجد بعض الأنسجة التي تحتاج إلى تفريغ جراحي ولا يمكن التعامل معه عن طريق الأشعة التداخلية وحدها، فمن الممكن إن حضرتك تكوني محتاجة لتدخل جراحي من أجل إفراغ كل الصديد والأنسجة الميتة.

للأسف إن المضادات الحيوية قد تكون سببا في حصول التهابات في المعدة، وتتم إضافة بعض الأدوية لتقليل التهابات المعدة، ولكن في أغلب الأحيان تختفي هذه الالتهابات بعد الانتهاء من المضادات الحيوية.

باختصار يا أستاذة نورا
الخراج لا بد أن يتم تفريغه بغض النظر عن الطريقة، قد يكون التدخل عن طريق الأشعة التداخلية أو عن طريق الجراحة، وهو ما يحدده فقط طبيبك المعالج طبقاً للأشعة، وحالة حضرتك العامة والوقت، وألم فم المعدة من الممكن أن تبلغي طبيبك به ويقوم بوصف نوع دواء مناسب لحضرتك تقدري من خلاله تتخلصي من آلام فم المعدة.

ألف مليون سلامة على حضرتك ويشرفنا تواصلك معنا على موقع صحتك.


اقرئي أيضاً:
أهم ما تحتاج معرفته عن الدمامل والخراجات
آخر تعديل بتاريخ
25 أغسطس 2021

قصص مصورة

Consultation form header image

هل تحتاج لاستشارة الطبيب

أرسل استشارتك الآن

 

  • ابحث على موقعنا عن إجابة لسؤالك، منعا للتكرار.
  • اكتب بريدك الإلكتروني الصحيح (الإجابة ستصلك عليه).
  • استوفِ المعلومات الشخصية والصحية المتعلقة بالحالة المرضية محل الاستشارة.
  • لن يتم إظهار اسمك عند نشر السؤال.

 

Age gender wrapper
Age Wrapper
الجنس
Country Wrapper

هذا الموقع محمي بواسطة reCaptcha وتنطبق عليه سياسة غوغل في الخصوصية و شروط الخدمة

This site is protected by reCAPTCHA and the GooglePrivacy Policy and Terms of Service apply.