صحــــتك
16 يناير 2021

أربعينية وأعاني من أكياس دموية على المبيض

دكتور بعد اإن حضرتك أنا عملت رنين وعندي كيسا دم اثنان على المبايض، الدكتور قال لي أن أستمر على فيزان 3 أشهر، أخدت أول شهر أكتوبر اللي فات وبعد ما خلص ماكررتوش لأن خفت منه لأن كنت من 12 سنه شايلة ورم حميد من صدري وقفته 15 يوما، المهم رجع الدكتور قال لي إما تاخديه أو نعمل منظار وممكن نشيل الرحم، المهم رجعت أخدته تاني وحاليا منتظمة عليه تاني شهر مش عارفة أكمل تاني والحيض الشهر اللي عدى منزلش خالص، الشهر ده نزل وبغزارة وقالولي رحمك مهجرة وطلبوا مني دلالات أورام تحليل عملته وطلع كويس، نشكر ربنا عندي أرق غير عادي يا دكتور مفيش نوم خالص، هل من البرشام؟ تنصحني حضرتك أعمل ايه يا دكتور، هو دكتور تاني بيقولي عمرك ٤٥ الأفضل تشيلي الرحم. أتمنى حضرتك ترد علي شكرا كتيرا لحضرتك.
أربعينية وأعاني أكياس دموية على المبيض
الأخت ماجدة؛
هناك معلومة ناقصة.. وهي هل لديك أطفال أم لا؟ وهو سؤال مهم.. وعموما، بالنسبة لوجود أكياس دموية ناتجة عن بطانة الرحم المهاجرة فالعلاج يتوقف على عدة عوامل :
1- عمر المريضة.
2- رغبتها في الإنجاب.
3- حجم الأكياس.
فإذا كانت المريضة صغيرة في السن وترغب في الإنجاب والأكياس صغيرة في الحجم، فيمكن الاكتفاء بالعلاج الهرموني مدة 3 أشهر ثم تنشيط المبيض حتى يحدث حمل، والمنظار في هذه الحالة اختياري.

 

أما إذا كانت المريضة صغيرة في السن ولكن الأكياس كبيرة في الحجم، فيفضل عمل منظار لتفريغ الأكياس وشفط الدم بداخلها ثم البدء بعلاج هرموني مدة 3 أشهر، ثم تنشيط المبيض  حتى يحدث الحمل والمنظار هنا يكون إجباريا.



أما إذا كانت المريضة كبيرة في السن ولا ترغب في الحمل وتجاوزت 40 عاما ، فيفضل فعلا استئصال الرحم والمبايض للقضاء نهائيا على هذا المرض، ولا ينصح بالمنظار في هذا السن. لأن الهدف من المنظار إجراء عمليات تحفظية، وهي غير مطلوبة في السن الكبيرة للمريضة التي لا ترغب في الإنجاب، كما أنه لن يفيد المريضة مع احتمال عودة المرض مرة أخرى. لذلك، الأفضل في السن الكبيرة هو العلاج النهائي باستئصال الرحم.
ونتمنى لكِ دوام الصحة والسعادة... 
آخر تعديل بتاريخ
16 يناير 2021

قصص مصورة

Consultation form header image

هل تحتاج لاستشارة الطبيب

أرسل استشارتك الآن

 

  • ابحث على موقعنا عن إجابة لسؤالك، منعا للتكرار.
  • اكتب بريدك الإلكتروني الصحيح (الإجابة ستصلك عليه).
  • استوفِ المعلومات الشخصية والصحية المتعلقة بالحالة المرضية محل الاستشارة.
  • لن يتم إظهار اسمك عند نشر السؤال.

 

Age gender wrapper
Age Wrapper
الجنس
Country Wrapper

هذا الموقع محمي بواسطة reCaptcha وتنطبق عليه سياسة غوغل في الخصوصية و شروط الخدمة

This site is protected by reCAPTCHA and the GooglePrivacy Policy and Terms of Service apply.