صحــــتك
08 مارس 2020

الصياد يختار ضحيته.. فلماذا اختارك؟

لي زميل ناجح ومغرور وبيحب يفرض رأيه، وبيتعصب بسرعة بشكل مرعب، والبنات معجبين بيه وبيتكلمو عنه، وانا مكنش بيهمني اي حاجة بيقولها، وكل ما اسأل اي حد على حاجة يتدخل ويجاوبني، ولو تجاهلته يكمل كلامه معايا، وبيبصلي كتير ويسيب صحابه ويجي يقعد في المكان اللي انا فيه، وبعدها كان في موضوع معين اضطرينا نتعامل مع بعض كان بيعاملني غير الباقي، ويبص في عينيّ على طول، ولو اي حد جاي قبلي كان يسيبه يستنى، ويكمل معايا حتى لو طولت، واي شيء ناقص في شغلي يغطي عليا وميقولش لحد، ولا مرة اتعصب علي مهما حصل، واكتر من حد سمّعني كلام انه لطيف معايا زيادة، وهو كان قايل معجب بوحدة على اساس انها انا، مكنتش مهمته بالكلام عشان مواصفاته مش مناسبه ليا، وهو مقاليش حاجة دايركت عشان افكر، وعملنا مشروع انا واتنين بنات، ونجح ولما اتسأل عنه اتكلم عن البنتين وشغلهم وانا لا مع اننا كنا مع بعض، مش عارفه تاثرت جدا ليه ولغاية دلوقتي متاثره من الموقف ده، وغير كلامه وقال انه مش معجب بحد. وانا سيبت الشغل وركزت في الكلية وبعد فترة بدأ يلمّح تاني انه معجب بيا، ولو شوفته صدفه بيضحك على طول، وانا ببقا حاسة يومي بقا وحش، ومش بعرف اعمل اي حاجة فيه، ومش بدخل اي اكونت ليه، ولو سمعت خبر عنه مش بركز فيه، وحاولت امارس هوايات مكنتش بعملها بس فجأة بفتكره وبحس قلبي اتقبض وعايزة أعيط من غير سبب، وبقالي عالحالة دي خمس شهور، وتعاملت مع ناس كتير قبله وبعده، وكانوا لطيفين، وكل ما افكر ابدأ في حاجة اعملها بفكر ان عايزاه يتضايق عشان مش هو بس ناجح، وحاسه الموضوع مش مستاهل، وبنفس الوقت مش عارفه أعديه💔، اعتذر على الإطالة، وشكراً لحضرتك.
الصياد يختار ضحيته.. فلماذا اختارك؟
لقد نجح يا ريما في أن يحقق هدفه في أن يشغلك، ويجعلك تركزين في تصرفاته بعدما وصل له بوضوح أنك لا تهتمين له، وهذه الشخصية درسناها في كتبنا تحت عنوان مرضي لا يستحق حتى أن أطيل الشرح فيه، ولكن فكري معي للحظات كيف تمكن من أن يغير كل أسلوبه مع كل الناس معك بسهولة هكذا وتركيز وبشكل مباشر؟ وكيف في لحظة بعدها تحول ليضربك الضربة الخاصة بالمشروع الذي قمت به مع زميلاتك حين وصل له أنك بدأت تنتبهين له، وتسمعي أحاديث حول إعجابه بك؟



هذه الشخصية نسميها "الصياد" الذي يختار فريسته بعناية، ويظل يتصرف التصرفات التي تجعلها تحول موقفها تجاهه لتقع في شباكه حتى يتزوجها، فانتبهي يا ابنتي فهؤلاء الأشخاص كثيرا ما يتمتعون بكاريزما أو سلطة أو طريقة تجعلهم يصلون لأهدافهم ثم يعودوا لمزاجهم المتقلب، وتعاملهم الفظ.

والحقيقة الأخرى المهمة التي تحتاج منك إلى جهد وانشغال بصدق هي لماذا أنت؟ فلم يختر صياد قبل ذلك فريسته إلا كانت ذات صفات مغرية جداً لهذا الشخصية.. كأن تكون محل ثقة في قيمها وأخلاقها، أو تتمتع بصفات لا يتمكن هو من أن يمتلكها؛ كالحرية والمرح والاجتماعية، والأمانة، والدقة، أو ليرضي غروره بأن أي فتاة يتمكن من أن يجذبها إليه.. إلخ، أو أحيانا نجد أن من تقع تحت سطوته يكون لديها جزء عميق يرتدي دور الضحية أو المنقذ.



فإن كنت ممن يمكن اصطيادها لأنها ذات قيمة ومحل ثقة فهنيئا لك بنفسك وافخري بها، ولا تعطي لأي آخر الحق في أن يشاركك حياتك إلا إذا كان سوياً ويستحق، وإن وجدت ما أخاف منه من وجود أي سمة من سمات دور الضحية أو المنقذ فواجبك الفوري الآن التخلص منه تماماً، ولا تجعلي تلك التجربة عائقا لك في أن تحبي، وأن تنعمي بوجود رجل حقيقي يشاركك حياتك، فهناك لديك جزء يبصرك، ويحميك، هو من حماك منه يا ابنتي فلتطمئني.. دمت بخير.
آخر تعديل بتاريخ
08 مارس 2020

قصص مصورة

Consultation form header image

هل تحتاج لاستشارة الطبيب

أرسل استشارتك الآن

 

  • ابحث على موقعنا عن إجابة لسؤالك، منعا للتكرار.
  • اكتب بريدك الإلكتروني الصحيح (الإجابة ستصلك عليه).
  • استوفِ المعلومات الشخصية والصحية المتعلقة بالحالة المرضية محل الاستشارة.
  • لن يتم إظهار اسمك عند نشر السؤال.

 

Age gender wrapper
Age Wrapper
الجنس
Country Wrapper

هذا الموقع محمي بواسطة reCaptcha وتنطبق عليه سياسة غوغل في الخصوصية و شروط الخدمة

This site is protected by reCAPTCHA and the GooglePrivacy Policy and Terms of Service apply.