السؤال:
بالله عليك يادكتور تجاوبنى ابن خالتى عنده ٤ شهور وكان متعالج من التهاب السحائي واتشفا منه الحمد لله بس بسبب المرض ما اتطعمش تطعيم الشهرين وهو دلوقتى عنده ٤ شهور دلوقتى والمشكلة أنه يعانى فى وقت التطعيم دلوقتى من ضيق تنفسه وارتفاع درجة الحرارة واحنا لو ما اطعمشي يبقي كده ما اخدشى تطعيم خالص من ساعة ما اتولد لحد ٤ شهور واحنا خايفييين اوى يادكتور احنا محتارين جامد تعملوا ايه نطعموه ولا لأه ولو ما اتطعمشي التطعيم هيتطعم امتى ؟
الأخت سارة؛
تحية طيبة وبعد..
ما يعاني منه ابن خالتك الرضيع من أعراض جانبية بسبب التطعيم هو نسبيا شائع ولا يمنع التطعيم، ويجب علاج الأعراض الجانبية حين حدوثها، ففي حال ارتفاع الحرارة يعطى الطفل خافض حرارة مناسب لعمره ووزنه.



أما بالنسبة لضيق النفس الموصوف فيجب معرفة إن كان مرافقا لارتفاع الحرارة أم أنه ناتج عن تحسس الرضيع من اللقاح لأن العلاج يختلف. ويمنع الرضيع من أخذ اللقاحات فقط في حال وجود مضادات استطباب شديدة أو موانع خطيرة مثل التحسس الشديد من أحد مكونات اللقاح وهذا يحدده طبيب الأطفال.



أرجو متابعة إعطاء ابن خالتك الرضيع للقاحه بالجدول المفروض لعمره ولا خوف مما فاته فالطبيب يستطيع وضع جدول زمني ليتم اللحاق بالجدول الوطني للتطعيمات. وإعطاء التطعيم من الأمور الأساسية فى فترة الطفولة للحماية من أهم الأمراض المعدية الخطرة.
مع تمنياتي بحياة صحية للطفل.
آخر تعديل بتاريخ 26 يونيو 2019

إقرأ أيضاً

استشارة الطبيب

هل تحتاج لاستشارة الطبيب

أرسل استشارتك

لتحصل على إجابة استشارتك، ننصحك بالتالي:

  • ابحث أولا في المواد المنشورة على موقعنا عن إجابة لسؤالك.
  • استوفِ المعلومات الشخصية والصحية المتعلقة بالحالة المرضية محل الاستشارة.
  • اكتب سؤالك باللغة العربية.
الحد الأقصى للسؤال 500 حرف
سيتم إظهار الاسم والسؤال عند النشر
اشترك بالنشرة البريدية

شركاؤنا

  • مؤسسة مايو كلينك
  • المعاهد الوطنية الأمريكية