السؤال:
فيه واحد قريبي كان بينا ممكن زي حالة إعجاب بس بدون أي كلام أو حتى تلميحات، وهو دلوقتي في آخر فترة في الجيش، ومامته بدأت تتكلم علشان نتخطب في الوقت اللي أهلي وافقوا فيه على واحد اتقدم بدون الرجوع لرأيي، وفوجئت أنه خلاص جاي البيت، ولما جم قعدت معاه علشان ما زعلهم، ولقيته على خلق ودين، وفعلا أي حد يتمناه، وبشهادة الناس أنه شاب محترم جدا وجه مرة ثانية بناء على كلام بابا من غير رأيي بردو، ولما جم المرة التانية دي مامته إعطتني فلوس، وأنا مش عارفة أتصرف.. مع العلم أنا حاسة أني متعلقة بالتاني مع العلم برضو إنه على خلق ودين.. فبالله عليك أنا مش عارفة أعمل إيه.. وخايفه ربنا يعاقبني لو رفضته.
الصديقة الكريمة؛
أهلا ومرحباً بك، ونشكرك على ثقتك في موقع صحتك؛
من المؤكد أن الله لن يعاقبك على رفض أي عريس لم تجدي في قلبك ميلاً له.
أنت الآن تميلين لشاب من عائلتكم، ويبدو أنه مناسب، أو على الأقل أنت تجدينه مناسبا، وبالتالي فيمكنك أن تتحدثي مع والدتك أو أي شخص من عائلتك ترتاحين للحديث معه.. أخبريه أنك ترتاحين للشخص الآخر.. وأنه مستعد أن يتقدم لك.

من المهم أيضا أن تحسمي أمرك بالنسبة للخطيب الآخر، فالله لن يعاقبك على رفضه، ولكن الخطأ أن تستمري في تعليقه رغم أنك مصرة على رفضه.

ابنتي أنت الآن أمامك رجلان.. أحدهما أنت متعلقة به.. والآخر لم تفكري فيه.. فكري وقرري واختاري بين الرجلين.. وبلغي أهلك بقرارك النهائي بعد أن تسمعي لصوت عقلك وقلبك.



اقرئي أيضاً:
عريسان في أسبوع واحد.. أيهما أختار؟
عريس لا أعرفه.. كيف أتأكد أنه ملائم؟



آخر تعديل بتاريخ 21 يوليو 2019

إقرأ أيضاً

استشارة الطبيب

هل تحتاج لاستشارة الطبيب

أرسل استشارتك

لتحصل على إجابة استشارتك، ننصحك بالتالي:

  • ابحث أولا في المواد المنشورة على موقعنا عن إجابة لسؤالك.
  • استوفِ المعلومات الشخصية والصحية المتعلقة بالحالة المرضية محل الاستشارة.
  • اكتب سؤالك باللغة العربية.
الحد الأقصى للسؤال 500 حرف
سيتم إظهار الاسم والسؤال عند النشر
اشترك بالنشرة البريدية

شركاؤنا

  • مؤسسة مايو كلينك
  • المعاهد الصحية الأمريكية