صحــــتك
20 سبتمبر 2018

متى يجب عمل تحليل جرثومة المعدة بعد العلاج؟

عندي مريضة عندها جرثومة معدة أخدت هيليكيور لمدة أسبوعين و فلاكسوبرايد تقريبا ١٠ ايام ونافوبروكسين شريط واحد فقط لمدة اسبوع ننتظر كام يوم عشان نعيد تحليل البراز للجرثومة؟ عدى على وقف العلاج ٣ ايام فقط كمان هي بعد ما خلصت علاج الجرثومة بيوم واحد بتاخد حقن B - com يوم اه ويوم لأ وفيتازينك قرص يوميا وكمان بعد ما خلصت العلاج ساعات بتاخد ايبيران لما بتحس بالحموضة كنت عايزه اعرف كمان هل بيأثروا على نتيجة التحليل ونوقفهم قبل التحليل بقد ايه؟

وهي كمان عندها صعوبة شديدة في البلع احيانا ما بتعرفش تبلع حتى المياه وإحساس دائم بحرقان في الفم كله واللسان والحلق كمان ساعات بتحس أن حلقها مبحوح وساعات أن فيه حاجه غريبة في الحلق واي حاجه بتاكلها حتى لو مسكره طعمها مملح في فمها هل ده برده من الجرثومة ولا ايه سببه؟

متى يجب عمل تحليل جرثومة المعدة بعد العلاج؟
الأخت صباح؛
بالطبع لو أن سنها 75 سنة فيجب عليها أن تقوم بعمل أشعة بالباريوم على المريء وعمل منظار للمعدة، والدواء الذي ذكرتي اسمه لم يعد ناجعًا لعلاج جرثومة المعدة الحلزونية منذ الثمانينيات، ولكن ما زال إنتاجه مستمرًا لأمر لا يعلمه إلا الله ونسب نجاحه لا تتعدى الـ50 أو 60 % في أحسن الظروف.



ولا تتم إعادة الاختبار ما دامت المريضة تتناول مثبطات مضخات البروتون التي تمثل جزءًا من علاج جرثومة المعدة، واستمرار الأعراض يوجب الذهاب لاستشاري الجهاز الهضمي وعمل الفحوصات التي ذكرتها. ويتم عمل اختبار الأجسام المضادة في البراز والأفضل تحليل تنفس البولينا بعد إيقاف العلاج بأسبوع أو 10 أيام على الأقل.
مع تمنياتي لكم بدوام الصحة والعافية.
آخر تعديل بتاريخ
20 سبتمبر 2018

قصص مصورة

Consultation form header image

هل تحتاج لاستشارة الطبيب

أرسل استشارتك الآن

 

  • ابحث على موقعنا عن إجابة لسؤالك، منعا للتكرار.
  • اكتب بريدك الإلكتروني الصحيح (الإجابة ستصلك عليه).
  • استوفِ المعلومات الشخصية والصحية المتعلقة بالحالة المرضية محل الاستشارة.
  • لن يتم إظهار اسمك عند نشر السؤال.

 

Age gender wrapper
Age Wrapper
الجنس
Country Wrapper

هذا الموقع محمي بواسطة reCaptcha وتنطبق عليه سياسة غوغل في الخصوصية و شروط الخدمة

This site is protected by reCAPTCHA and the GooglePrivacy Policy and Terms of Service apply.