صحــــتك
24 ديسمبر 2019

مش عارفة أنا مين ولا أبدأ منين

مش عارفة ابدأ منين، بس انا حاسه نفسي واحدة ملهاش هدف، ولا ليها لازمه فى الحياة، ولا ليها طموح، أنا كل يوم بنام وانا معيطه نفسي يبقالى طموح، انا مش عارفه انا عايشه ليه.. انا المفروض اتخرجت واشتغلت.. بس بردو ملقتش نفسي فى الشغل ومش بلاقى الشغل بسهوله.. الحكايه بقت صعبه او شبه مستحيله.. بس فى نفس الوقت انا حاسه انى مش لاقيه نفسي حتى فى الشغل اللى اشتغلته.. هتقولى جربي حاجات كتير عشان تعرفى بتحبى ايه.. المشكله ان لازم يبقي فى فلوس كفايه عشان الواحد يجرب وده مش متاح طيب.. اعمل ايه 😭 جربت اشغل نفسي بناس وكلام معاهم.. لقيت ان الناس دى مش هتستحملنى وهما مش فاضين طول الوقت.. طيب اعمل ايه انا مش لاقيه حل لمشكلتى يارب تساعدونى.. اسفه جدا على طول المسدج بس بحاول اوصل احساسى ومش عارفه اعمل ايه
مش عارفة أنا مين ولا أبدأ منين
الصديقة الكريمة هاجر؛
أهلا ومرحبا بك، ونشكرك على ثقتك في موقع صحتك؛
رسالتك بتقول إنك - مثل الكثيرين غيرك - محتاجة تلاقي نفسك وتتقربي منها وتتعرفي عليها، وتتعرفي على ما تحتاجه، وما تريده، وما تحب وما تكره.



وعندما أقول لك لست وحدك.. فأنا أعني تماماً ما أقوله.. وذلك لأن الحياة في مجتمعاتنا المدنية بكل ما فيها من ضغوط تجعلنا نبتعد بدرجات متفاوتة عن أنفسنا الحقيقية (فطرة الله التي فُطرنا عليها).



ورحلتنا نحو أنفسنا الحقيقية رحلة قد تطول، ونحتاج فيها أن نكون في علاقات حقيقية نحصل فيها على احتياجاتنا النفسية، ويمكن أن نسير جزءا من الرحلة مع معالج سواء في رحلة علاج فردي أو جماعي، وأهم ما نحتاجه في هذه الرحلة هو قبولنا لأنفسنا.

وفي مصر الآن تتواجد العديد من مجموعات النمو الشخصي التي نسير فيها رحلة القرب من أنفسنا الحقيقية، لذا أنصحك أن تبحثي عن هذه المجموعات وتلتحقي بواحدة من هذه المجموعات.



وحتى يحدث هذا أنصحك بالاستفادة من كل المصادر المتاحة أون لاين، فهناك الكثير من الدورات والفيديوهات التعليمية والكتب المتاحة مجاناً.. فكري فيما تحبين وابدئي تعلمه أون لاين.. هل تحبين الرسم أم الموسيقى؟ هل تحبين الرياضيات أم العلوم؟ افتحي قوسا واكتبي كل ما تحبين، وابدئي في تعلمها أون لاين حتى تجدي ما تحبين.. المهم أن تتحركي وألا تقفي محلك مكبلة بداخل قيود حكمك على نفسك.
آخر تعديل بتاريخ
24 ديسمبر 2019

قصص مصورة

Consultation form header image

هل تحتاج لاستشارة الطبيب

أرسل استشارتك الآن

 

  • ابحث على موقعنا عن إجابة لسؤالك، منعا للتكرار.
  • اكتب بريدك الإلكتروني الصحيح (الإجابة ستصلك عليه).
  • استوفِ المعلومات الشخصية والصحية المتعلقة بالحالة المرضية محل الاستشارة.
  • لن يتم إظهار اسمك عند نشر السؤال.

 

Age gender wrapper
Age Wrapper
الجنس
Country Wrapper

هذا الموقع محمي بواسطة reCaptcha وتنطبق عليه سياسة غوغل في الخصوصية و شروط الخدمة

This site is protected by reCAPTCHA and the GooglePrivacy Policy and Terms of Service apply.